✍️ Admin | May 22, 2025 | ⏱️ 3 Min Read | 👁️ 0 Views
Home / Maksud Pbd

Maksud PBD: Pentaksiran Bilik Darjah di Sekolah Malaysia

PBD atau Pentaksiran Bilik Darjah ialah sistem penilaian murid yang dijalankan secara berterusan di dalam kelas di seluruh sekolah Malaysia.

Apakah Pentaksiran Bilik Darjah (PBD)?

Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) ialah proses penilaian yang dijalankan secara berterusan sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bilik darjah.

PBD menggantikan sistem Pentaksiran Sekolah (PS) selepas Tahun 2016, tetapi konsep utamanya masih menilai kemajuan, perkembangan, kebolehan serta pencapaian murid berdasarkan Standard Prestasi yang telah ditetapkan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).

Tujuan utama PBD adalah untuk memberi gambaran menyeluruh tentang tahap penguasaan murid dalam setiap mata pelajaran.

PBD tidak berfokus kepada perbandingan antara murid tetapi lebih kepada menyediakan maklumat yang boleh digunakan oleh guru, ibu bapa dan sekolah untuk merancang tindakan susulan bagi meningkatkan penguasaan dan pencapaian murid.

Bagaimana PBD Dilaksanakan di Sekolah?

PBD dijalankan secara formatif dan sumatif. Formatif bermaksud penilaian dijalankan sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran, manakala sumatif pula adalah penilaian akhir untuk mengukur pencapaian murid terhadap objektif pembelajaran.

Dalam PBD, guru akan melaksanakan pelbagai kaedah pentaksiran seperti pemerhatian, tugasan, temu bual, kerja kumpulan dan soal selidik.

Maklumat yang diperoleh digunakan untuk membuat analisis dan refleksi ke atas proses PdP supaya dapat diperbaiki dari semasa ke semasa.

Standard Prestasi, Kandungan dan Pembelajaran dalam PBD

Standard Kandungan merupakan pernyataan spesifik tentang apa yang perlu murid tahu dan boleh buat dalam tempoh waktu tertentu, merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai.

Standard Pembelajaran pula ialah penetapan kriteria atau indikator kualiti pembelajaran yang boleh diukur. Manakala, Standard Prestasi pula ialah set kriteria umum yang menunjukkan tahap-tahap penguasaan murid.

Setiap murid akan dinilai berdasarkan tahap penguasaan yang perlu dinyatakan melalui Standard Prestasi yang terkandung dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP).

Kepentingan PBD dalam Pendidikan

PBD sangat penting dalam sistem pendidikan di Malaysia kerana ia membantu guru menilai prestasi murid secara menyeluruh dan memberi maklum balas yang berkesan kepada murid dan ibu bapa.

Penilaian berterusan ini membolehkan guru mengenal pasti kelemahan dan kekuatan murid serta merancang intervensi yang sesuai untuk meningkatkan pencapaian mereka.

Selain itu, maklum balas yang diberikan oleh guru melalui PBD membolehkan ibu bapa memahami perkembangan anak mereka di sekolah.

Maklumat yang diperoleh dari PBD juga digunakan oleh pihak sekolah untuk merancang program perkembangan profesional guru dan meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran.

Kaedah Pentaksiran dalam PBD

  • Pemerhatian langsung oleh guru terhadap aktiviti murid di dalam kelas.
  • Penilaian melalui tugasan yang dihasilkan murid seperti kerja projek, folio dan aktiviti berkumpulan.
  • Temu bual dan perbincangan untuk menilai kefahaman dan kebolehan berkomunikasi murid.
  • Ujian bertulis atau lisan untuk mengukur pengetahuan murid secara formatif.
  • Pendokumentasian hasil penilaian dan pemberian maklum balas kepada murid dan ibu bapa.

PBD di Prasekolah hingga Sekolah Menengah

PBD diaplikasikan di semua peringkat pendidikan, iaitu dari Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK), Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Kelas Peralihan (KSPK) sehinggalah ke Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).

Setiap peringkat mempunyai Standard Prestasi, Kandungan dan Pembelajaran yang bersesuaian dengan tahap perkembangan murid.

Penilaian berterusan ini membantu memastikan pembangunan murid seimbang dari segi intelek, emosi, rohani dan jasmani.

Nota Penting untuk Ibu Bapa

Ibu bapa disarankan mengambil tahu tentang pelaksanaan PBD di sekolah anak mereka. Maklumat daripada PBD boleh digunakan untuk membantu anak-anak meningkatkan pencapaian dan motivasi dalam pembelajaran.

PBD bukanlah satu sistem yang menekan murid, sebaliknya ia adalah alat bantu untuk murid, guru dan ibu bapa bekerja bersama-sama ke arah kecemerlangan pendidikan.

Anda boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai PBD dan perkembangan anak di laman rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Langkah Menghadapi Era PBD

Untuk menghadapi era PBD, guru perlu meningkatkan kemahiran pentaksiran dan refleksi diri, manakala murid perlu aktif serta berani bertanya dan membuat refleksi kendiri.

Ibu bapa pula disarankan untuk sentiasa berkomunikasi dengan guru dan mengambil inisiatif mengikuti perkembangan akademik anak-anak.

Kerjasama antara pihak sekolah, guru dan ibu bapa sangat penting untuk memastikan keberkesanan pelaksanaan PBD dalam membantu setiap murid mencapai potensi sebenar mereka.

PBD membawa perubahan positif kepada sistem pendidikan di Malaysia dengan menekankan penilaian yang berterusan, holistik dan berpusatkan murid.